3, 4, 5… Kolik profesních organizací RK potřebují, abychom jim konečně důvěřovali?

Při procházení stránek několika realitních kanceláří jsem nemohl nepostřehnout na jejich domovské stránce logo jakého si cechu obchodníků s nemovitostmi. Zarazilo mě, že ačkoliv jsem navštívil stránky cca deseti z nich, neviděl jsem logo pouze jednoho profesního sdružení, ale hned tří. Kolik jich tedy v tomto byznysu funguje?

Zkusil jsem si jen tak zapátrat na internetu a našel jsem pět různých komor, asociací nebo klubů realitních kanceláří. Není vyloučeno, že jich existuje ještě více, ale i tenhle počet je už trochu moc.

Všechny tyto organizace mají podobné cíle. Zvyšování kvality poskytovaných služeb, návrhy na změnu legislativy, zvyšování úrovně kvalifikace makléřů, certifikáty kvality, etické kodexy… vše by nepochybně mělo mířit k vyšší důvěryhodnosti členské realitní kanceláře v očích klienta.

Ve výsledku se jako klient ale bohužel musím zeptat proč. Proč jste u téhle asociace, komory, sdružení a nejste u té druhé, třetí… ? Roztříštěnost sdružení je nutně kontraproduktivní. Ve vztahu ke klientům působí neseriózně a holedbat se členstvím v některé z těchto organizací je díky tomu k ničemu.

Nabízí se totiž jednoduchá úvaha… Jakmile někomu přestanou vyhovovat standardy asociace realitních kanceláří, může převléct kabát a bouchnout si na svůj web razítko realitní komory nebo naopak. Nebo si vybere jiné profesní sdružení. Proč by taky ne. Výběr je docela široký.

Nebo se na to může jít úplně jinak. Četl jsem rozhovor se zakladateli ČKRK, kterým se v roce 2008 nelíbilo, že ARK je málo reprezentativní. Místo, aby do ní vstoupili a pokusili se to změnit, prostě si založili vlastní organizaci. Jak jednoduché. Založím si svou vlastní komoru s vlastními pravidly a můžu se taky chlubit členstvím v organizaci chránící zájmy klienta.

Je tohle punc serióznosti, který by takové označení členství na stránce RK mělo znamenat? Rozhodně nikoliv. Větší důvěru klienta by určitě zaručila existence jedné silné organizace, ze které se nemůžete přesunout jinam, jakmile vám přestane vyhovovat.

Z mého pohledu takové logo na domovské stránce realitky žádnou důvěru nepřináší. Alespoň tu mou si tímhle žádná z RK, jejíž stránky jsem navštívil, nezískala. Jak je patrné z tohohle článku, jediné co to u mě vyvolalo, byla zvědavost, následně údiv a potom nutkání napsat o téhle absurditě článek :).

Příspěvek byl publikován v rubrice Realitní trh. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

1 komentář u 3, 4, 5… Kolik profesních organizací RK potřebují, abychom jim konečně důvěřovali?

  1. Jarda napsal:

    Dobrý den,
    profesní organizace sdružující realitní kanceláře – je to přesně jak píšete. Když se mi to nelíbí založím vlastní. Oslovím realitky a oni mi budou přispívat. Tak to vidím i já, zaměstnanec společnosti zabývající se správnou nemovitostí, která zaměstnává i jedno makléře, aby poskytla klientům kompletní servis. Nikdy jsem nepochopil co by naší společnosti přineslo členství v některé asociací či sdružení, když jsem na trhu s nemovitostmi již více než 20 let a naši klienti jsou v podstatě pořád ti samí lidé. To víte malé město, dobrá reputace = ta nejlepší reklama a na nějaká sdružení se můžeme …….. Stejně nepovažuji členství v žádné z nich za nějakou známku kvality, protože občas napravujeme i případy klientů jiných RK, které se takovým členství zaštiťují. Nechci je samozřejmě házet všechny do jednoho pytle, ale jako mnohem lepší „certifikát kvality“ je dobrá práce, která se projeví na jejich pověsti. To samozřejmě platí zejména u malých realitních kanceláří. Na ty větší, já osobně, pohlížím trochu s despektem, protože makléři se tam příliš často mění a je tedy jasné, že ani nemohou vstřebat všechny informace a zkušenosti ostřílených makléřů, a to nemluvím o místních znalostech, které jsou v tomto oboru k nezaplacení.
    Jarda

Komentáře nejsou povoleny.